Hava Durumu

#Türk Patent

TOURISMJOURNAL - Türk Patent haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Türk Patent haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Gaziantep’in Antep Lahmacunu AB’den Coğrafi İşaret Almaya Hazırlanıyor Haber

Gaziantep’in Antep Lahmacunu AB’den Coğrafi İşaret Almaya Hazırlanıyor

Gastronomi şehri Gaziantep'in önemli lezzetlerinden olan ‘Antep Lahmacunu'nun Avrupa Birliği (AB) tarafından coğrafi işaret alarak tescillenmesi için geri sayım başladı. Gaziantep'in meşhur lezzetlerinden biri olan ‘Antep Lahmacunu'nun Avrupa Birliği tarafından coğrafi işaret tescili alması için önemli bir adım atıldı. AB Komisyonu, Türkiye tarafından yapılan başvuruyu kabul etti ve tescil sürecini başlattı. 2017 yılında Gaziantep Ticaret Borsası (GTB) tarafından yapılan çalışmalar sonucunda Türk Patent ve Marka Kurumunca (TÜRKPATENT) coğrafi işaret olarak tescillenen ‘Antep Lahmacunu'nun AB nezdinde de tescil edilmesi için başlatılan çalışma sonuç verdi. Kent mutfağının vazgeçilmez lezzetlerinden olan ‘Antep Lahmacunu'nun AB nezdinde de coğrafi işaret olarak tescillenmesi için Avrupa Komisyonu Tarım ve Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğüne yapılan başvurunun kabul edilmesiyle beraber, ‘Antep Lahmacunu' için üç aylık resmi itiraz süreci başladı. Bu sürecin sonunda herhangi bir itiraz gelmemesi halinde ‘Antep Lahmacunu' Avrupa Birliği tarafından resmen tescillenmiş olacak. Gaziantep mutfağının dünyaca tanınan lezzetlerinden biri olan lahmacunun Avrupa Birliği tarafından resmen tescillenecek olması hem yerel üreticiler hem de kentin gastronomi turizmi açısından büyük önem taşıyor. Gaziantep'in coğrafi, tarihi ve kültürel dokusunda yoğrulmuş özgün bir ürün olan ‘Antep Lahmacunu' kentin Antep Baklavası, Araban Sarımsağı, Gaziantep Menengiç Kahvesi ve Antep Fıstık Ezmesi'nden sonra Avrupa Birliği'nden tescil alan beşinci ürünü olacak. ‘Antep Lahmacunu'nun AB tarafından tescil alacak olması Gaziantep'te sevince neden oldu. Restoran ve lokanta işletmeleri, bu haberin kendilerini mutlu ettiğini dile getirdi. Binlerce yıllık köklü bir geçmişe sahip olan geleneksel Gaziantep mutfağının vazgeçilmez lezzeti lahmacunun, Türkiye'nin AB tescilli ürünleri arasına katılacak olmasının gururunu yaşadıklarını belirten Şef Şakir Özdek, "Dünyada mutfak denilince Gaziantep akla geliyor. Lahmacun özel günlerimizde misafirler için hazırlanan bir yemektir. Lahmacunlarımız yaz, bahar ve kış için özel olarak yapılır. Kışın soğanlı lahmacun, yazın ve bahar mevsiminde ise sarımsaklı lahmacun yapılır. Lahmacun içerisine nar pekmezi, kırmızı biber ve ‘isot' denilen biberlerimizi kullanıyoruz. Gaziantep'in İslahiye ilçesinde üretilen kırmızı biberleri kurutup lahmacunda kullanıyoruz. Kışın nezle olmamak için soğanlı lahmacun yapıyoruz. Özel günlerimizde misafirlerimize mevsimine göre lahmacun yapıyoruz. Çok yakın zamanda Antep Fıstık Ezmesi AB tarafından coğrafi işaret alarak tescillendi. Lahmacun içinde bütün gayretimizi göstereceğiz. Antep Lahmacunu da AB tarafından tescillendikten sonra farklı yemeklerimiz de var. O yemeklerimizin de AB tarafından tescillenmesi için hazırlıklarımızı yapacağız. Bizim 107 tane de coğrafi işaretli ürünümüz ve yemeğimiz var. Lahmacun bizim vazgeçilmezimizdir. Lokantalarda, fırınlarda ve evlerde lahmacun yapılır. İtalya'nın pizzası, Gaziantep'in lahmacunu birbirini ayrıştırır ve birbirine benzerliğiyle de yola çıkıyoruz" dedi. 2017 yılında TÜKPATENT'ten coğrafi işaret tescil belgesi alınan ‘Antep Lahmacunu'nun AB'de tescil edilmesi durumunda büyük mutluluk yaşayacaklarını ifade eden Mehmet Beyazkurt da, "Antep Lahmacunu'nun Avrupa Birliği (AB) tarafından coğrafi işaret alarak tescillenmesi tabi ki bizim için gurur verici olur ve gerçekten de çok mutlu oluruz. Gaziantep zaten gastronomi şehridir. Gastronomi şehri olduğumuz için çalışmalarda devam ediyor. Gaziantep'in gastronomi şehri olmasından dolayı gururluyuz ve mutluyuz. Bu konuda emeği geçen herkese çok teşekkür ediyorum" diye konuştu.

Erzurum coğrafi işarette yarışıyor Haber

Erzurum coğrafi işarette yarışıyor

Erzurum’da bu güne kadar 55 ürün coğrafi işaret aldı. 13 ürün ise tescil için Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan onay bekliyor. Ülkemizde Gaziantep ve Konya’dan sonra en fazla coğrafi işaretli ürüne sahip olan Erzurum’da son yıllarda artan turizm hareketliliği ve ziyaretçi sayısı özellikle kent merkezinde gastronomiye dair olumlu gelişmeleri de beraberinde getirdi. Tüketiciler için ürünün kaynağını, karakteristik özelliklerini ve ürünün söz konusu karakteristik özellikleri ile coğrafi alan arasındaki bağlantıyı gösteren ve garanti eden kalite işareti olan coğrafi işaret son yıllarda rağbet görüyor. Ülkemizde Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından yürütülen coğrafi işaret tescili ile kalitesi, gelenekselliği, yöreden elde edilen hammaddesi ile yerel niteliklere bağlı olarak belli bir üne kavuşmuş ürünlerin korunması sağlanıyor. Erzurum’un bu anlamda ülkemizde ilk üç şehir içinde olması kentin zengin kültürü, kadim tarihi, coğrafi konumu ve yıldızı hızla parlayan Palandöken Kayak Merkezi ile daha güçlü hale geliyor. 15 ürün coğrafi işaret için bekliyor Ülkemizde Gaziantep 105, Konya 73 ve Erzurum 55 tescilli ürün ile listenin ilk üçünde bulunuyor. Son olarak Tortum Ekşi Pestili tescil ettiren Erzurum’da 55 ürün coğrafi işaretli oldu. Bunlardan 49’si mahreç işareti alırken, 6 ürün menşei adı aldı. Erzurum’da halen 13 ürün coğrafi işaret için sırada bekliyor. Bu 13 ürün; Erzurum Kahvaltısı, Erzurum Un Helvası, Karayazı Balı, Bardız Kilimi, Erzurum İspir Gobdini, Narman Yeşil Mercimeği, Erzurum Burması/Erzurum Burma Bileziği, Erzurum Yufka Yağlaması, Hınıs Köftesi, Erzurum Babaanne Pastası (Erzurum Pastası) , Erzurum Kelecoşu, Erzurum Kuru Kayısı Kaysefesi ve Erzurum Patates Boranisi şeklinde sıralanıyor. 55 ürün coğrafi işaret aldı Hem gastronomi hem de kültürel miraslar açısından zengin olan Erzurum’da bu güne kadar 55 ürün Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından coğrafi işaretle tescillendi. Bunlar ; Erzurum Pekmezli Baklavası, Erzurum Ayran Aşı Çorbası, Erzurum Ayva Yahnisi / Erzurum Ayva Kalyesi, Erzurum Aşmalı Yahni, Erzurum Aşotu, Erzurum Civil Peyniri, Erzurum Cılbıra / Erzurum Çılbır, Erzurum Demir Tatlısı, Erzurum Dut Çullamas,ı Erzurum Ehram Dokuma Kumaşı, Erzurum Ekşili Dolma, Erzurum Eriştesi, Erzurum Et Kavurması, Erzurum Gliko, Erzurum Hasıta / Erzurum Hasuta, Erzurum Herle Aşı Çorbası, Erzurum Hink Yemeği, Erzurum Hurma Tatlısı, Erzurum Kadayıf Dolması, Erzurum Kara Fatma Çorbası, Erzurum Kavut Haşılı, Erzurum Kaz Lokması, Erzurum Kesme Aşı Çorbası, Erzurum Ketesi, Erzurum Küflü Civil Peyniri (Göğermiş Peynir), Erzurum Kıtlama Şekeri, Erzurum Lavaş Ekmeği / Erzurum Ecem Ekmeği / Erzurum Acem Ekmeği, Erzurum Mantısı /Erzurum Hıngeli, Erzurum Pastırması, Erzurum Pekmezli Kadayıfı, Erzurum Peynir Helvas,ı Erzurum Su Böreği, Erzurum Sucuğu ,Erzurum Tatar Böreği, Erzurum Tel Helvası, Erzurum Tereyağı, Erzurum Tuzlu Lokumu, Erzurum Yumurta Pilavı, Erzurum Çaşır Kavurması, Erzurum Çaşır Salamurası ,Erzurum Çeç Pancarı, Erzurum Çiriş Yemeği, Erzurum Çortutu Pancarı ,Erzurum Şalgam Dolması, Hasankale Lavaşı, Hınıs Fasulyesi, Karnavas Bezi, Karnavas Dut Pekmezi, Narman Şeker Fasulyesi, Oltu Cağ Kebabı, Oltu Taşı, Pasinler Yaprak Döner, Tortum Ekşi Pestili, İspir Kaymağı ve İspir Kuru Fasulyesi olarak karşımıza çıkıyor.

Isparta elmasına coğrafi işaret Haber

Isparta elmasına coğrafi işaret

Isparta elması coğrafi işaret belgesi aldı. Isparta Ticaret Borsası tarafından Isparta elması için 2020 yılında Türk Patent ve Marka Kurumuna (TÜRK PATENT) mahreç işareti başvurusu yapıldı. TÜRK PATENT tarafından yapılan değerlendirme sonucu Isparta elması, rengi, tadı ve şekliyle coğrafi işaret aldı. Böylece Isparta’da 17 ürün coğrafi işaretli oldu. Isparta Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Hüdai Şahin, Isparta’nın ekonomisine katkı sağlayan en önemli ürünün elma olduğunu belirtti. Ülke ihtiyacının yaklaşık yüzde 25’ini ürettiklerini dile getiren Şahin, “Buna karşılık ihracattaki payımız yüzde 45. Bu da şunu gösteriyor; Isparta elması rengi, tadı ve şekliyle her zaman ön planda. Bizler de Isparta Ticaret Borsası olarak elmamızın bu özelliklerini koruma altına almak ve pazar payımızı artırmak için çalışmalarımıza 2020 yılında başladık. 2020 yılında coğrafi işaret başvurumuzu yapmıştık. Zorlu bir süreç sonucunda 2023 Ağustos ayı sonunda elma coğrafi işaretimizi aldık ve Isparta elması adı altında elmamız koruma altına alındı. Tabii ki bu süreçten sonra pazar payımızı artırmak amacıyla çalışmalarımıza devam edeceğiz. Öncelikle hazırlattığımız 6 dilde Isparta elması filmi var, onu dünyada gerekli birçok noktaya ulaştırdık. Bundan sonraki diğer tanıtım faaliyetleri için çalışmalarımıza devam edeceğiz. Bu uzun bir süreç. Pazar payımızı artırabilmek adına birçok ülkenin ticaret müşavirleri ile görüşmelerimiz devam ediyor. İnşallah bunu da başarırsak Isparta elması hak ettiği değerini almış olacaktır” şeklinde konuşu.

Haber

"Lapseki şeftalisi"nde ihracat ürünleri toplanmaya başlandı

Türk Patent ve Marka Kurumunca coğrafi işaret tescili yapılan "Lapseki şeftalisi"nin pazardaki gücünün artmasıyla birlikte marka değeri de yükseldi. Mevsimdeki duruma göre haziran ayı ortasında 3 milyon civarında ağaçtan toplanmaya başlanan ürünler, eylül sonuna kadar hasat ediliyor. Lapseki'nin verimli topraklarında yaklaşık 40 bin dekar alanda yetiştirilen 150 bin ton ürününün büyük bölümü Almanya, Fransa ve İspanya'ya gönderiliyor. Ülkedeki şeftali üretiminin yüzde 18'inin karşılandığı Çanakkale, yüzde 20,50'lik üretim ile Mersin'den sonra ikinci büyük üretim merkezi konumunda. Lapseki Tarım ve Orman Müdürü Ali Kaçan, AA muhabirine, üreticilerin 1 haftadır ihracatlık ürün hasadına devam ettiğini söyledi. Bölgedeki şeftali hasadının ise 1 ay önce başladığını dile getiren Kaçan, "Bundan sonraki hasat ihracata yönelik oluyor. İç piyasadan muazzam bir talep var. Dış pazardan da muazzam bir alım talebi var. Tabi bizim ürünümüz coğrafi işaretli bir ürün. Bizler de bu farklılıkları ortaya koyduğumuz için buna bağlı olarak kalite artıyor. Lapseki geçiş ikliminde olan bir yer. Toprak yapısı farklı ve üreticilerimiz neyi ne şekilde üretmesi gerektiğini çok iyi biliyor." dedi. Üründeki kaliteden dolayı üreticilerin şeftaliden iyi bir gelir elde ettiğini kaydeden Kaçan, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Lapseki İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü olarak üretimin başından sona kadar adeta her konuda üreticilerimizin yanındayız. Geçen yıl ve bu yıl kalite çok yükseldi ürünlerde. Her yıl kalite üzerine koyarak artıyor. Bize gelen ihracatçıların bahsettiği bir konu var, bunu iç piyasadan da duyuyoruz. Artık insanlar baktığı zaman bu ürünün Lapseki şeftalisi olduğunu anlayabiliyor. Şeftali çeşitlerini de biliyorlar. Bizim ürünümüzü bir anlamda dünya çıksın diye bekliyor. Artı İstanbul gibi büyük şehirlerde bu ürünü satanlar da 'Çanakkale'den ürün gelse, Lapseki'nin şeftalisi gelse de satsak' diye bekliyorlar." Üretici Ahmet Aksoy da ihracatlık şeftaliyi toplamaya başladıklarını ifade etti. Yaklaşık 4-5 gündür ürünleri topladıklarını belirten Aksoy, "Rekoltenin çok yüksek olduğunu görüyoruz. Kalitemiz ve buna bağlı olarak fiyatlarımız da çok yüksek. Fiyatlar bu yıl gerçekten çiftçiyi üreticiyi memnun ediyor. Kalitemiz de buna bağlı olarak yüksek olunca gerçekten bu yıl bizim yılımız oldu diyebilirim." diye konuştu. Geçen yıl ağaçlarda çok fazla meyve olduğunu, bu nedenle kalitenin düştüğünü anlatan Aksoy, şöyle devam etti: "Bu yıl geçen yıla nazaran kalitemiz çok yüksek. Geçen yıl ki tecrübemizden ötürü seyreltmesini ve budamasını ona göre yaptık ve fiyatlar da buna bağlı olarak yükseldi. Bu sene 15 liradan 27 liraya kadar kilogram başı fiyatlarımız var. Bunlar çok iyi rakamlar. Bizim bu ürünlerimizin tümü ihracata gidiyor. Dış piyasaya gidiyor. Şu anda ilçemizde çok fazla firma var. Bütün ihracatçı firmalara yetecek kapasitede şeftalimiz mevcuttur." Üreticilerden Faruk Ahmet Ergin de her geçen yıl yeni tecrübeler ile Lapseki şeftalisinin kalitesinin arttığını hatırlattı. Arif Özdemir ise ürünlerdeki kalitenin artmasının ve dış pazarda aranan ürün olmasının kendilerini çok sevindirdiğini ifade ederek, "Lapseki şeftalisi tescilli bir ürün, tadıyla kokusuyla görüntüsüyle kendisini belli ediyor. İç pazardaki gibi dış pazarda da aranan bir ürün artık. Bu gelişmeler bize ekonomik olarak yansıyor." şeklinde konuşu.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.