Hava Durumu

#Alışveriş

TOURISMJOURNAL - Alışveriş haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Alışveriş haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

TÜİK, Üçüncü Çeyrek Turizm Gelirini 24,2 Milyar Dolar Olarak Açıkladı Haber

TÜİK, Üçüncü Çeyrek Turizm Gelirini 24,2 Milyar Dolar Olarak Açıkladı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2025 yılı üçüncü çeyrek Turizm İstatistikleri’ni açıkladı. Buna göre, Turizm geliri Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarından oluşan üçüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 3,9 artarak 24 milyar 257 milyon 815 bin dolar oldu. Ziyaretçilerden elde edilen turizm geliri 24 milyar 46 milyon 779 bin dolar, transfer yolculardan elde edilen turizm geliri ise 211 milyon 37 bin dolar oldu. Ziyaretçilerin turizm gelirinin yüzde 16,1'ini ülkemizi ziyaret eden yurt dışı ikametli vatandaşlar oluşturdu. Ziyaretçiler, seyahatlerini kişisel veya paket tur ile organize etmektedirler. Bu çeyrekte ziyaretçiler tarafından yapılan harcamaların 15 milyar 975 milyon 385 bin dolarını kişisel harcamalar, 8 milyar 71 milyon 394 bin dolarını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Ziyaretçi sayısı geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 1,9 arttı Ülkemizden çıkış yapan ziyaretçi sayısı 2025 yılı üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 1,9 artarak 23 milyon 639 bin 736 kişi oldu. Ziyaretçilerin yüzde 14,5'ini 3 milyon 438 bin 655 kişi ile yurt dışında ikamet eden vatandaşlar oluşturdu. Bu çeyrekte ülkemizde geceleme yapan ziyaretçilerin gecelik ortalama harcaması 100 dolar oldu. Yurt dışında ikamet eden vatandaşların gecelik ortalama harcaması ise 64 dolar oldu. Bu çeyrekte ziyaretçilerden elde edilen turizm geliri içerisindeki paket tur harcamalarının payı yüzde 33,6, yeme içme harcamalarının payı yüzde 19,9, uluslararası ulaştırma harcamalarının payı ise yüzde 11,1 oldu. Bir önceki yılın aynı dönemine göre sağlık harcamaları yüzde 20,3, konaklama harcamaları yüzde 17,3 ve yeme-içme harcamaları yüzde 14,8 arttı. Ziyaretçiler yüzde 73,8 ile en çok "gezi, eğlence, sportif ve kültürel faaliyetler" amacıyla geldi İkinci sırada yüzde 17,3 ile "akraba ve arkadaş ziyareti", üçüncü sırada ise yüzde 3,7 ile "alışveriş" yer aldı. Yurt dışı ikametli vatandaşlar ise ülkemize yüzde 59,9 ile en çok "akraba ve arkadaş ziyareti" amacıyla geldi. Turizm gideri geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 32,3 arttı Turizm gideri, geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 32,3 artarak 2 milyar 479 milyon 210 bin dolar oldu. Bunun 2 milyar 34 milyon 647 bin dolarını kişisel, 444 milyon 563 bin dolarını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Yurt dışını ziyaret eden vatandaşlar geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 3 arttı Bu çeyrekte yurt dışını ziyaret eden vatandaş sayısı bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 3 artarak 3 milyon 383 bin 353 kişi oldu. Bunların kişi başı ortalama harcaması 733 dolar olarak gerçekleşti.

Gaziantep, Zincirli Bedesten Yeniden Turistlerin Uğrak Noktası Oldu Haber

Gaziantep, Zincirli Bedesten Yeniden Turistlerin Uğrak Noktası Oldu

Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat 2023'te meydana gelen büyük depremlerde Gaziantep'te büyük hasar gören tarihi Zincirli Bedesten, yeniden turistlerin uğrak noktası oldu. Kahramanmaraş merkezli depremin vurduğu Gaziantep'te tarihi Bakırcılar Çarşısı'nın yanında bulunan Zincirli Bedesten, tamamlanan restorasyon çalışmalarının ardından yeniden ziyarete açıldı. Gaziantep'in en önemli miraslarından biri olan, yerli ve yabancı turistlerin de uğrak noktaları arasında yer alan Zincirli Bedesten'de yaklaşık 3 yıl süren restorasyon çalışmaları tamamlandı. Yeniden şehre ve turizme kazandırılan Bedesten, yerli ve yabancı turistlerin uğrak noktası oldu. Kentin en işlek tarihi çarşılarından olan ve Darendeli Hüseyin Paşa tarafından 1718 yılında L biçiminde yaptırılan Zincirli Bedesten'de 80 iş yeri bulunuyor. Geçmişte olduğu gibi günümüzde de ticari hayatın merkezi olan Zincirli Bedesten, büyük ilgi görüyor. Esnafın dükkanlarını açmaya başladığı çarşıda yeniden hareketlilik başlarken, depremin yaralarının sarılmaya başlanmasıyla birlikte çarşı, turistik alışverişi yapmak isteyenlerin yeniden uğrak noktası oldu. Esnaf, bayram hareketliliğinin geçmiş yıllara oranla düşük olduğunu belirtirken, vatandaşlar eski günleri yad edip enkazları izleyerek alışveriş yapıyor. Deprem sonrası Hatay'dan ayrılan vatandaşların geri döndüğünü gören esnaf ise gelecek adına umutlu olduklarını söylüyor. Daha çok hediyelik eşyaların ve yöresel ürünlerin satıldığı Bedesten'de iş yerlerini açan esnafın mutluluğu gözlerinden okunuyor. Yeniden hareketliliğin başladığı Zincirli Bedesten'i ziyaret eden yerli ve yabancı turistler, alışveriş yaparak esnafa katkıda bulunuyor. Deprem sonrası tekrar açılan Bedesten'de hareketliliğin yeninden başladığını ve vatandaşların alışveriş için çarşıya geldiğini belirten esnaf, gelecek adına umutlu olduklarını söylüyor. Esnaf Zeki Ecim, "Zincirli Bedesten yeni açıldı. Emeği geçenlerden Allah razı olsun. Bu süreçte bize çok yardımcı oldular. Çarşımız çok güzel oldu. İş yerlerimizi açtık ve kısmetimizi bekliyoruz. Depremden sonra yaklaşık 3 yıl kapalı kaldık. Restorasyon çalışmaları tamamlandı ve çarşımız yeniden ziyarete açıldı. Müşterilerimiz gelmeye başladı. Çarşıda yeniden hareketlilik başladı. Türkiye'nin dört bir yanından turistler gelmeye başladı" dedi. Gelecek adına umutlu olduklarını söyleyen Mehmet Şahan, "3 yıl önce Gaziantep'imizde ve çevre illerimizde meydana gelen büyük depremin ardından Zincirli Bedesten hasar aldı. 3 yıldan beri tadilat sürecindeydi ve yapılan çalışmaların ardından da Zincirli Bedesten'imize yeniden kavuştuk. Gaziantep'in gözbebeği tarihi bir çarşı olan Zincirli Bedesten yeniden turizme açıldı. Turist hareketliliği de yavaş yavaş başladı. Turist yoğunluğunun daha da artacağına inanıyoruz. Esnaf olarak çok mutluyuz. Restorasyon sürecinde emeği geçenlere teşekkür ederiz" diye konuştu. Zincirli Bedesten'i gezerek esnaftan alışveriş yapan turistler ise Zincirli Bedesten'in yeniden ziyarete açılmasına çok sevindiklerini dile getirdiler.

Bulgaristan’dan Edirne’ye Alışveriş Akını Durdu Haber

Bulgaristan’dan Edirne’ye Alışveriş Akını Durdu

EDİRNE (İHA) - Son yıllarda alışveriş için Edirne’yi tercih eden Bulgaristan vatandaşlarının sayısı, alım güçlerinin düşmesiyle yüzde 50 düştü. Bu durum bazı esnafların iş yerlerini devretmesine, kiraya vermesine veya satılığa çıkarmasına yol açtı. Ayrıca, Bulgaristan ve Romanya’nın Schengen Bölgesi’ne dahil olmasıyla Bulgar turistler gezi ve alışveriş için Avrupa’daki diğer ülkelere yönelmeye başladı. 460 yıllık tarihe sahip Ali Paşa Çarşısı'nın Dernek Başkanı Yılmaz Sanış, ziyaretçi sayısının özellikle 2024’ün ikinci yarısından itibaren düştüğünü belirterek, "Bu biraz mevsimsel olarak da etkileniyor. Ocak, şubat ve mart aylarında işlerimiz genelde düşük oluyordu. Yalnız 2024'ün 6. ayından sonra yurt dışından gelen ziyaretçilerimizde bir düşüş var. Edirne'ye geliyorlar ama alışverişlerde çekiniyorlar. Ali Paşa Çarşısı'nda dönem dönem zor zamanlardan geçiyoruz. Alım gücünün düşmesi ve yurt dışından gelenlerin azalması maliyetlerin artmasına yol açınca esnaf dükkanlarını devretmeye başladı" dedi. Edirneli esnaf Sidar Basunlu ise yüksek kiraların ve giderlerin Edirne’yi cazip olmaktan çıkardığını vurgulayarak, "Genel olarak son bir yıldır yabancıda bir azalma var. Tabii ki bizim fiyatlarımızda sürekli yükselmeler oldu. Kiralardan ve giderlerden kaynaklı Edirne artık cazip bir yer değil. Eskiden hafta içi ve sonu yoğun olurdu, şimdi hafta sonları bile gelenler çok az" diye konuştu. Alışveriş için Edirne’ye gelen Bulgar vatandaşları da fiyatların artık kendi ülkelerindekiyle neredeyse aynı olduğunu, büyük fark kalmadığı için sadece gezmeye geldiklerini ifade etti.

Kapıda Nakit Ödemede Patlama: 1,6 Milyon Siparişte Kullanıldı Haber

Kapıda Nakit Ödemede Patlama: 1,6 Milyon Siparişte Kullanıldı

İSTANBUL (İHA) – Türkiye’de e-ticaretin yükselen trendi "Kapıda Nakit Ödeme" oldu. 2023 Temmuz ayından bu yana 500'e yakın e-ticaret ve perakende platformundan verilen siparişlerde bu ödeme yöntemi kullanılarak 1,6 milyondan fazla işlem gerçekleştirildi. Özellikle İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya ve Bursa'da yoğun ilgi gören bu hizmet, müşterilere daha esnek bir alışveriş deneyimi sunuyor. HEPSİJET'İN "KAPIDA NAKİT ÖDEME" HİZMETİNE YOĞUN İLGİ 81 ilde hizmet veren HepsiJET, e-ticaret deneyimini kolaylaştırmak için devreye aldığı "Kapıda Nakit Ödeme" seçeneğiyle büyük ilgi topladı. Bu hizmet sayesinde müşteriler, online alışverişlerinde teslimat sırasında ödeme yapabiliyor. HepsiJET, 500'e yakın e-ticaret ve perakende firmasıyla yaptığı iş birliği sayesinde bu seçeneği daha geniş kitlelere sunmayı başarıyor. Müşteriler, popüler alışveriş platformlarından verdikleri siparişlerin ödemesini, ürün teslim edildiğinde nakit olarak yapabiliyor. Bu yöntem, ödeme sürecini esnekleştirirken, tüketicilere siparişi kontrol etme fırsatı da tanıyor. HEPSİJET GENEL MÜDÜRÜ: "YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLER ÜRETİYORUZ" HepsiJET Genel Müdürü Atilla Alver, "Kapıda Nakit Ödeme" hizmetine ilişkin yaptığı açıklamada, "HepsiJET olarak, müşterilerimize ve iş ortaklarımıza yenilikçi çözümler sunmak için varız. ‘Kapıda Nakit Ödeme' hizmeti, alışveriş deneyimini daha esnek ve zengin hale getirerek hem müşterilerimize hem de iş ortaklarımıza önemli avantajlar sunuyor" dedi. Alver, müşterilerin teslimat sırasında ürünü kontrol etme fırsatı bulduklarını, herhangi bir sorun olmadığında ise ödemelerini hızlıca nakit olarak yapabildiklerini belirtti. Bu yenilikle müşteri memnuniyetini artırdıklarını dile getiren Alver, tahsilatlı kargo operasyonunu geliştirme ve büyütme hedefiyle hareket ettiklerini söyledi. EN FAZLA KAPIDA NAKİT ÖDEME İSTANBUL'DA YAPILDI "Kapıda Nakit Ödeme" hizmetine Türkiye genelinde ilgi büyük olurken, İstanbul bu yöntemi en çok kullanan il oldu. 81 ilin tamamında kullanılabilen bu ödeme yöntemi, büyükşehirlerdeki kullanıcılar tarafından daha çok tercih edildi. İstanbul’un ardından İzmir, Ankara, Antalya ve Bursa, kapıda ödeme yöntemini en çok kullanan iller olarak öne çıktı. 1,6 MİLYON TESLİMATTA NAKİT ÖDEME TERCİH EDİLDİ HepsiJET'in verilerine göre, "Kapıda Nakit Ödeme" yöntemiyle 1,6 milyondan fazla teslimatta ödeme yapıldı. Kullanıcıların artan ilgisi, e-ticaret sektöründe ödeme seçeneklerinin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi. HepsiJET, bu yöntemle hem müşterilere hem de e-ticaret firmalarına avantaj sunduklarını belirterek, hizmetin daha da genişleyeceğinin sinyalini verdi. Müşterilerin alışveriş esnasında daha fazla esneklik ve güven aradığı günümüzde, kapıda nakit ödeme yöntemi, e-ticaretin vazgeçilmez bir parçası olmaya aday görünüyor.

Turistler, Türkiye'de perakende alışverişi tercih ediyor Haber

Turistler, Türkiye'de perakende alışverişi tercih ediyor

Türkiye, 2023 yılında ziyaretçi sayısı ve yabancı kart kullanımında yüksek çift haneli büyüme kaydederek tüm zamanların turizm rekorunu kırdı. Şirketten yapılan açıklamaya göre, Visa, Avrupa'nın Akdeniz'e kıyı ülkelerinde seyahat eden yabancı turistlerin kart kullanımı trendlerine dair içgörüler sağlayan Visa Akdeniz Turizm Analizi'nin 2023 yılı sonuçlarını açıkladı. Analiz sonuçlarına göre, 2023 yılında Türkiye'de turizm alanında ziyaretçi sayısı ve yabancı kart kullanımında yüksek çift haneli büyüme kaydedildi ve tüm zamanların turizm rekoru kırıldı. Geçen yıl Türkiye'de kartlı ziyaretçi sayısı 2022'ye göre yüzde 20'ye yakın, turistlerin kartlarıyla yaptığı harcamalar döviz bazlı yüzde 16'dan fazla arttı. Visa Akdeniz Turizm Analizi, Türkiye'nin yanı sıra Akdeniz'e kıyısı olan İspanya, Fransa, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Malta ve Hırvatistan'daki turistlerin kart kullanımlarını da mercek altına aldı. Türkiye, turizmin büyüyen yıldızı oldu Rakamlar, son 5 yıl içinde Akdeniz'in turizmde büyüyen yıldızının, Türkiye olduğunu gösterdi. Analiz sonuçlarına göre, son 5 yılda ortalama yabancı kart harcamaları Akdeniz Havzasında yaklaşık iki katına çıkarken, aynı dönemde Türkiye, 2018 seviyesinin üç katına yakın büyüklüğe ulaştı. Türkiye'de 2018'den bu yana, turizm alanında pandemi sonrası çok ciddi bir ivme oluştuğu belirtildi. İstatistiklere göre, 2023'te sağlık turizmi Akdeniz havzasında turizm harcamalarının ortalama yüzde 2'sini oluştururken, bu rakam Türkiye'de turist harcamalarının yüzde 6'sına denk geldi. Rakamlar, Türkiye'nin bu alanda stratejik bir rekabet gücü elde ettiğine işaret etti. Açıklamada görüşlerine yer verilen Visa Türkiye Genel Müdürü Samile Mümin, söz konusu analizin, Türkiye'nin turizm stratejisi için çok değerli içgörüler sunduğunu vurgulayarak, 'Analizin en çarpıcı bulgularından biri, 2022 yılında Türkiye'yi ziyaret eden her 5 turistten birinin, 2023'te yine Türkiye'yi tercih etmiş olması ve ortalama bir turistten yaklaşık yüzde 60 daha fazla kart kullanımı gerçekleştirmesi oldu. Bu sonuç, ülkemizin turizm gelirleri açısından desteklenmeye değer stratejik bir alana işaret etmektedir.' ifadelerini kullandı. Yabancı turistlerin ATM'lerden nakit çekim oranlarında azalma trendinin 2023'te de devam ettiğini ve kartlarıyla daha fazla harcama yaptıklarını kaydeden Mümin, 'Bu da kartlı ödemeler sayesinde, turizm gelirlerinin kayıtlı ekonomiyi büyüterek arttırdığına işaret ediyor. Visa olarak 40. yılımızı kutladığımız bu yılda, 40 yıldır olduğu gibi şimdi de ülkemize döviz girişinde güvenli bir köprü olmaktan mutluluk duyuyoruz.' değerlendirmesinde bulundu. Visa Güney Avrupa Danışmanlık ve Analitik Başkanı Sertan Şener, bu yıl beşinci kez yapılan analize göre, Akdeniz havzasında turizmde kart harcamalarının son 5 yılda en çok arttığı ülkenin Türkiye olduğunu bildirdi. Türkiye'de yabancı kartlarla gerçekleştirilen sağlık harcamalarının toplam turizme katkısının, Akdeniz Havzası ortalamasının 3 katı kadar olduğunu kaydeden Şener, şunları kaydetti: 'Benzer şekilde en çok büyüme kaydeden kuyum-aksesuar ile yeme-içme kategorileri de ülkemizin rekabetçi olduğu alanlara işaret etmektedir. Kartlı ve yenilikçi ödeme çözümlerinin, turizmin lokomotifi olduğunu gözlemliyoruz. Analiz sonuçlarının turizm sektörümüzün tüm paydaşlarına analitik veriler ile fayda sağlayacağını düşünüyor ve paydaşların görüşleri dahilinde önümüzdeki yıllarda daha da derinleştirmeyi planlıyoruz.' Turistler, Türkiye'de perakende alışverişi tercih ediyor Öte yandan, turistler, Türkiye'de yaptıkları harcamalarda yüzde 40'a yakın oranla en fazla perakende alışverişi tercih etti. Türkiye, bu yönüyle, konaklama ve yeme-içmenin ön planda olduğu diğer Akdeniz ülkelerine göre ayrıştı. Turistlerin Türkiye'de en çok harcama yaptıkları ikinci önemli kategori ise yüzde 30 ile konaklama ve yeme-içme oldu. Türkiye'de son bir yıl içerisinde 30 günden fazla kartını kullanan uzun süreli ziyaretçilerin, Türkiye'deki yabancı kart kullanımının önemli bir kısmını oluşturduğu görüldü. Uzun süreli ziyaretçiler, ortalama bir ziyaretçiden 5 kat daha fazla kişi başı kart kullanımı yaptı. Analize göre, 2023'te Türkiye'ye gelen kartlı ziyaretçi sayısında ilk dört turizm koridoru, sırasıyla İngiltere, Amerika, Almanya ve Suudi Arabistan oldu. Kart başına kullanımlara bakıldığında ise Katar, Kuveyt, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri, ilk dört sıraya yerleşti. Türkiye'deki her 100 yüz yüze yabancı kart işleminin 83'ü, temassız gerçekleşti. Turistlerin fiziki işlem adedi bazında mobil cüzdan kullanım payının bir önceki yıla göre yüzde 7 artması, ödeme tercihleri bakımından dikkati çekti. 2023'te turistlerin kart kullanımında öne çıkan iller, 2022'ye göre değişmedi. Kart kullanımında ilk sırada gelen İstanbul'u, sırasıyla Antalya ve Muğla takip etti. İstanbul'da kartlarıyla en çok Suudi Arabistan'dan gelen turistler ve ABD'liler harcama yaparken, Antalya'da İngiltere ve Almanya'dan gelenler, Muğla'da ise İngiltere ve ABD'den gelenler, en çok kartlı harcama yapan turistler oldu.

Turizmde sezon uzadı alışverişte ciro arttı Haber

Turizmde sezon uzadı alışverişte ciro arttı

Türkiye, yılı rekor turizm geliriyle kapatmaya hazırlanıyor. Turizm merkezlerinde sezonun uzaması, Galataport’un kruvaziyer gemileri sayısını artırması, kültür ve gastronomi turizminin gelişmesi gibi faktörlerle turizm geliri, yüzde 20 artışla ilk 8 ayda 33 milyar dolara ulaştı.  Turizm gelirlerine İstanbul ise 16 milyar dolarlık katkı yaptı. İl bazlı POS harcamalarına bakıldığında, İstanbul yüzde 16 büyüdü. Ayrıca Türkiye’deki toplam kredi kartı ile harcamanın yüzde 51’i de İstanbul’da gerçekleşti. Öte yandan, perakende sektörünün 2023 yaz sezonu cirosu, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15 arttı.  Türkiye’nin sunduğu tarihi ve doğal güzellikler, lezzetli mutfağı ve misafirperverliği, dünya genelinde turistlerin ilgisini çekmeye devam ediyor. Türkiye ve özellikle İstanbul, 2023’ü önemli bir başarı elde ederek, rekor turizm geliriyle kapatmaya hazırlanıyor. Güneyde turizm sezonunun uzaması, kuzeyde kruvaziyerlerin İstanbul’u tercih etmesi, kış turizmi, sağlık turizmi, ekoturizm ve diğer turizm dallarında da kendini geliştiren Türkiye’nin turizm gelirleri, 2023 yılında ortalama yüzde 20 artarken, İstanbul ise bu başarıya büyük katkı sağlayarak ülkenin en çok ziyaret edilen şehri oldu.  İSTANBUL’DA 16 MİLYAR DOLAR  Avrupa ve Orta Doğu’dan gelen turistler, tarihi atmosferi keşfetmek için İstanbul’u sıkça tercih ediyorlar. Ocak-ağustos döneminde Türkiye’yi 33 milyonu aşkın turist ziyaretti. Bunların 11 milyonu ise İstanbul’u tercih etti. Turizm gelirinin yaklaşık 16 milyar doları İstanbul’dan sağlandı. İl bazlı kart harcamalarına bakıldığında, İstanbul geçen yıla göre yüzde 16 büyüdü. Ayrıca Türkiye’deki toplam turizm harcamalarının yarısı İstanbul’da gerçekleşti. Ocak-ağustos döneminde turist başına harcama yaklaşık 950 dolar oldu.  Bu başarı, şehirdeki tarihi bölgelerin, müzelerin, alışveriş imkanlarının ve lüks otellerin büyük ilgi görmesi ve doluluk oranlarının yüzde 90’ları aşmasıyla gerçekleşti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın hedefi olan 60 milyon turist, 56 milyar dolar turizm gelirinin ocak-temmuz bölümü gerçekleşmiş oldu. GÜNDE 100 DOLAR BIRAKTILAR Türkiye genelinde 2022’nin ilk 6 ayında yüzde 10.5 olan ortalama kalış süresi, 2023’ün ilk 6 ayında 9.9 geceleme olarak kaydedildi. Turistlerin kalma süresi geçen seneye göre yüzde 12 azalsa da günlük harcama oranları ortalama yüzde 40 yükselerek 100 dolar oldu. İstanbul’u ziyaret eden turistlerin ülke sıralamasında Rusya birinci sıraya yerleşirken İran, Almanya, ABD ve Suudi Arabistan da önemli bir artışla listede yer aldı.  HARCAMALARIN YÜZDE 18’İ İNGİLİZLER’DEN Türkiye’de yapılan yabancı turist harcamalarının yüzde 50’si İngiltere, Almanya, ABD, Suudi Arabistan ve Hollanda’dan gelen turistler tarafından gerçekleştirildi. İngiliz turistlerin harcamaları; geçen yıla göre yüzde 34 artış ve toplam harcamalarda yüzde 18 pay ile öne çıktı. Geçtiğimiz yıla kıyasla en yüksek büyüme yüzde 298 ile Suudi Arabistan’da görülürken, bu ülkeden gelen turistlerin harcamalardaki payının yüzde 4 olarak gerçekleştiği görüldü. En yüksek kart başına harcama ise 1.280 dolar ile Kuveyt kartlarında gerçekleşti. Harcamalardaki payı yüzde 18 ile en yüksek ülke olan İngiltere’yi, sırasıyla yüzde 12 ile ABD ve yüzde 11 ile Almanya takip etti. KONAKLAMA LİDER Harcamalardaki sektörel dağılımlara bakıldığında ise geçen sene payı en yüksek olan konaklama, bu sene de 187 dolar ortalama işlem tutarı ve yüzde 26 harcamayla yerini korudu. Ortalama işlem tutarı giyimde yüzde 94, markette yüzde 16, restoranda yüzde 24 dolar olarak gerçekleşti. Yine sektörel dağılıma bakıldığında toplam harcamaların yüzde 26’sı konaklama, yüzde 15’i giyim, yüzde 12’si market, yüzde 10’u da restoranlarda yapıldı. Değerlendirilen ülkeler arasında sağlık sektöründeki en yüksek harcamalarda da yine Türkiye birinci oldu.  GEÇEN YILA GÖRE YÜZDE 66.7 ARTTI Kruvaziyer turizmi, dünyadaki toplam turizm gelirinin yüzde 3’ünü oluşturuyor. Türkiye de yaptığı liman yatırımlarıyla turizmin gözde merkezi haline gelme yolunda emin adımlarla ilerliyor. Eskiden yaz döneminde kruvaziyer yolcu sayısı artarken, İstanbul’a yapılan yatırımlarla birlikte artık kışın da bu sayı yükseliyor. Bakanlık verilerine göre, geçen yıl mayıs-haziran-temmuz döneminde ülkemize 341 bin 556 kruvaziyer yolcusu gelirken, bu yıl ise aynı dönemde bu sayı 569 bin 280’e ulaştı. Böylece söz konusu dönemde gelen kruvaziyer yolcu sayısı yüzde 66.7 arttı. İstanbul’a gelen yolcu sayısı ise 222 bin 37 bin oldu.  HUB’LAR KUŞADASI VE İSTANBUL Kruvaziyer turizmi için uzun yıllardır yatırım yaptıklarının altını çizen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, şunları söyledi: “Kruvaziyer limanlarına yaptığımız yatırımların turizme ve ülke ekonomisine katkıları rakamlara yansıyor. Yılsonuna kadar rekor yolcu sayılarına ulaşılacağını öngörüyoruz. Yılsonunda bu şekilde ülkeye gelen yolcu sayısının 1 milyonu geçmesini bekliyoruz.” Uraloğlu, kruvaziyer gemilerinin en çok Türkiye’nin gözde turizm merkezleri ile İstanbul’a yanaştığını ifade ederek, “Bu limanlarımızın ilk sırasında önemli lojistik hub’lardan biri olan Kuşadası yer alıyor. Bunu İstanbul, Çeşme, Bodrum ve Çanakkale limanları takip ediyor” dedi.  DAHA ÇOK HARCADILAR   Türkiye’de perakende fiyatların Avrupa ve Körfez ülkeleri başta olmak birçok ülke vatandaşı için cazip fırsatlar sunduğunu belirten Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, İstanbul Ticaret’e şunları söyledi: “2022’de yabancıların bu fırsatı özellikle lüks segmentteki markalardan alışveriş yaparak değerlendirdiklerini gözlemledik. Yaz sezonunda cirosunun yüzde 60-70’i yabancılardan gelen mağazalar oldu. İstanbul özelinde de durum yüzde 75 seviyelerinde. Üyelerimiz arasında yaptığımız ankete göre, markalarımızın yüzde 60’ı, 2022’de adet satışlarını artırdı. Bu artışta da turistlerin payının altını çizmemiz gerekiyor. Turist alışverişi konusunda yıl sonunda üzerine ilave ederek ilerleyeceğimizi öngörüyoruz.”  TURİZMDE 12 AY MODELİ İSTANBUL’DA GERÇEKLEŞİYOR  Turizm gelirlerinde İstanbul’un öncü olduğunu belirten Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin, markalaşmanın da önemini vurgulayarak, “Turizm sektörü olarak milli gelire doğrudan yüzde 5, dolaylı olarak yüzde 12 katkı sağlıyoruz. Dünyada markalaşan iller, turizmin yıldızı oluyor. İstanbul’da bunu başardık. İstanbul markası altında artık yıl boyunca turizm yapabiliyoruz. Bu modeli diğer 81 ilimize de yaymalıyız. Özellikle sürdürülebilir ve markalaşmış bir turizm modelini benimseyerek turizm hedeflerimize ulaşabiliriz” diye konuştu. KONGRE TURİZMİ HEP GÜNDEMDE OLMALI  Turist sayısının şimdiden pandemi dönemine yaklaştığını belirten Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin, “Turizm sektöründe kongre ve iş turizmini gündemimize almamız ve gündemimizden düşürmememiz gerekiyor. İstanbul’dan elde edilen turizm gelirini artırmanın tek yolu kongre turizmini geliştirmemiz olacak. İstanbul’u, dünya genelindeki kongre ve konferans organizasyonlarının gözdesi haline getirebiliriz. Coğrafi olarak Türkiye, ticaretin merkezi. Ulaşım ve konaklama gibi birçok avantajımız var. Bunun için planlı çalışmamız gerekiyor” dedi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.